Frequently Asked Questions

WISPER organiseert artistieke cursussen voor volwassenen vanaf 18 jaar. 
Klik hier om meer te lezen over wat we doen, waarom we dat doen en hoe we dat doen. 

het WISPER effect from WISPER vzw on Vimeo.

  • 15 maart: zomerweken van Gent en Leuven (juli)
  • 1 mei: LUX en PRO opleidingen
  • 1 juli: najaarscursussen (september tot december)
  • 1 december: voorjaarscursussen (januari tot juni)
  • 15 december: zomercursussen in het buitenland (juli en augustus)

Tip: de lancering van nieuwe cursussen kan een paar dagen verschillen van bovenstaande data. Schrijf in op onze nieuwsbrief en je krijgt van ons automatisch een mailtje telkens we nieuwe cursussen online zetten! 

Op elke cursuspagina vind je bovenaan de knop inschrijven. Je wordt geleid naar een formulier onder de cursusbeschrijving waar je je gegevens ingeeft. Soms moet je je inschrijven via de website van een partnerorganisatie. Dan klik je bovenaan op de knop inschrijven (extern). Je wordt dan doorverwezen naar de site van onze partner.

Als je je voor meerdere cursussen wil inschrijven vul je de formulieren van je gekozen cursussen apart in. 

Tips:

  1. Als je bij je eerste inschrijving via je browserinstellingen cookies toelaat, gaat het ingeven van je gegevens bij de volgende cursus(sen) waarvoor je je inschrijft makkelijker.
  2. Waarom de WISPER-experience voor jezelf houden? Via de grijze knoppen onder de inschrijvingsknop kun je via Facebook, Twitter, Google+ en e-mail aan iedereen laten weten voor welke cursus jij je gaat inschrijven of een cursus aanraden bij een vriend(in).

Je online inschrijving verwerken duurt 2 werkdagen (bij feestdagen of in vakantieperiodes soms iets langer). Na deze verwerking stuurt WISPER je een bevestigingsmail met betalingsinfo. 

Bij de lancering van een nieuw cursus-seizoen houd je best rekening met een langere verwerkingstijd van ongeveer een week. 

Als de cursus volzet is, staat dat op de website. Je kan dan toch nog inschrijven voor een plaats op de wachtlijst. Wanneer een deelnemer alsnog annuleert of niet tijdig betaalt, kan je opgevist worden voor deelname. WISPER belt je dan op met de vraag of je nog kan en wil deelnemen. Dat kan ook nog last-minute gebeuren, tot de dag van aanvang van de cursus. 

Nooit meer wachtlijst.
Schrijf in op de WISPER EXTRA nieuwsbrief en we sturen je enkele dagen op voorhand een reminder wanneer er een nieuw cursusaanbod zit aan te komen! 

Zeker! Als er nog plaats is, kan je online inschrijven tot op de dag waarop de cursus start. Bij een inschrijving vanaf 2 dagen voor aanvang vragen we je om WISPER ook via de telefoon te contacteren (016 25 16 21 voor cursussen in Leuven of 09 229 21 72 voor cursussen in Gent en Antwerpen).

Als je vlak voor de startdatum van een cursus inschrijft, vragen we je om meteen via overschrijving te betalen (en zeker voor de cursus van start gaat). 

Nadat je bevestiging hebt gekregen dat je kan deelnemen, betaal je het inschrijvingsgeld op rekeningnummer BE70 8335 6095 6825 van WISPER vzw met vermelding van de gestructureerde mededeling die je ontvangt in de bevestigingsmail. Je mag ook contant betalen op beide WISPER-kantoren tijdens de kantooruren.

We verwachten je betaling binnen de 7 werkdagen na je inschrijving. Pas na deze betaling ben je definitief ingeschreven. Zo kunnen wij zien of er genoeg deelnemers zijn om de cursus te laten doorgaan. Wanneer je niet op tijd hebt betaald, komt de plaats die je reserveerde opnieuw vrij.

UITZONDERINGEN:

  1. Als je inschrijft tijdens de 14 dagen voor de start van een cursus, dan verwachten we dat je onmiddellijk betaalt na ontvangst van je bevestigingsmail.
  2. Voor cursussen in het buitenland gelden aparte betalingstermijnen die worden meegedeeld in de bevestigingsmail.
  3. Voor de LUX-cursussen met overnachting gelden aparte betalingstermijnen die worden meegedeeld in de bevestigingsmail.

Als je ingeschreven bent en je beslist de cursus toch niet te volgen, dan is het sympathiek als je ons een seintje geeft, zodat wij iemand van de wachtlijst gelukkig kunnen maken.

WISPER werkt vanaf 2019 met nieuwe tarieven! Dat betekent dat je bij het online inschrijven zelf kan kiezen welke prijs het best op jou van toepassing is:

/ Zin om je steentje bij te dragen aan een sympathiekere wereld? Ga voor het plustarief: je betaalt enkele euro’s extra die onze cursussen betaalbaar maken voor iedereen!

/ Kies je voor het standaardtarief, dan betaal je voor de kosten van je cursus (materiaal, docent, locatie). Niet meer, niet minder.

/ Heb je het (even) wat minder breed? Dan kan je bij je online inschrijving kiezen voor het reductietarief.

/ Daarnaast hebben Gentenaars en Leuvenaars met een laag inkomen via hun UiTPAS recht op 80% korting. Check bij het UiTbureau (voor Gent) of op UiT in Leuven of je in aanmerking komt voor deze korting. Opgelet: met een UiTpas van Gent kan je niet inschrijven voor een cursus in Leuven en omgekeerd. De UiTPAS-korting is niet geldig voor de LUX- en buitenlandcursussen.

/ Schrijf je in voor een WISPERpro cursus? Dan mag je helemaal gratis een collega meebrengen! Alle info op www.wisper.be/pro

Nog vragen over de betaalmogelijkheden? Wil je het cursusbedrag liever in schijven of later dan binnen 7 dagen betalen? Sophie (Gent/Antwerpen) en Saskia (Leuven) helpen je met plezier verder!

Als je geen bevestigings- of deelnemersmails van ons ontvangt, check dan de volgende mogelijke oorzaken:

  • Je inbox is vol.
  • Je mailadres is inactief geworden.
  • De WISPERmail is in je SPAM terechtgekomen

Wat doe je eraan? Bel of mail ons en we sturen je mail nogmaals!

Ongeveer 10 dagen voor aanvang van de cursus krijg je een mail met alle praktische informatie voor je cursus (lesgever, plaats, materiaal). Geef dus steeds een geldig e-mailadres op en check je inbox voor aanvang van de cursus. Als je de deelnemersinformatie per post wil ontvangen, dan moet je dat uitdrukkelijk vermelden.

Tot op de dag waarop je cursus begint, kan je hem terugvinden op www.wisper.be/alle-cursussen
Eens gestart kan je alle praktische info erover raadplegen op www.wisper.be/nubezig 

Op iedere detailpagina van een cursus vind je onder het kopje 'Locatie' het adres, de routebeschrijving en wat praktische info over de locatie waar deze cursus doorgaat. 

Soms gaat een cursusreeks op verschillende locaties door. In dat geval vind je op de detailpagina van een cursus onder het kopje 'Sessies' bij elke datum ook de plaats waar je die dag moet zijn. 

Je bent verzekerd voor ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid tijdens alle lesactiviteiten onder leiding van een WISPER-medewerker. WISPER verzekert je niet tijdens de verplaatsingen van en naar de cursus. Evenmin tijdens randactiviteiten die de cursusgroep op eigen initiatief organiseert.

Je kan met collega-deelnemers afspreken om kostendelend samen te reizen via ons forum. Dit is een publiek forum, maar om te reageren of iets te plaatsen moet je je wel registreren. 

Opgelet: met het forum geeft WISPER de mogelijkheid om af te spreken om te carpoolen, maar geen enkele garantie dat iedereen ook een plekje vindt. De doeltreffendheid van dit forum hangt immers af van het aantal chauffeurs die reizigers willen meenemen. 

Annuleren is niet kosteloos! Lees dus goed de annuleringsvoorwaarden. Onze administratie zal u des te liever zien en de extra karmapunten zijn mooi meegenomen.

Voor annuleren gelden de volgende voorwaarden:

Voor de cursussen in België zonder overnachting

  • tot 2 weken voor aanvang van de cursus is er geen annuleringskost
  • vanaf 2 weken voor aanvang van de cursus wordt 50% van de cursusprijs aangerekend
  • vanaf 24 uur voor aanvang wordt het volledige cursusgeld ingehouden

Voor de cursussen in het buitenland

  • na 1 april wordt het voorschot ingehouden
  • vanaf een maand voor aanvang wordt het volledige cursusgeld ingehouden
    Tip: kijk na of je zelf een annulatieverzekering neemt! 

Voor de LUX-cursussen met overnachting

Zie de specifieke voorwaarden voor LUX Acteren 1ste en 2de jaar

Verblijfkosten

Verblijfkosten worden nooit terugbetaald omdat WISPER deze alsnog moet betalen aan het cursuscentrum.

WISPER behoudt zichzelf te allen tijde het recht voor om een cursus te annuleren wanneer er onvoldoende inschrijvingen zijn of wanneer de lesgever door ziekte of overmacht verhinderd is. In een dergelijk geval wordt het inschrijvingsgeld volledig teruggestort, maar er is geen enkele extra schadevergoeding voor de ingeschreven deelnemers.

Als je stopt tijdens de cursus, zal er geen cursusgeld teruggestort worden, ook als je omwille van medische redenen één of meerdere lessen niet kan volgen en nadien weer inpikt.

De enige uitzondering hierop is een volledige stopzetting omwille van medische redenen. Wanneer je een medisch attest kan voorleggen dat je annulering voor de rest van de cursus verklaart, zal enkel het aantal gevolgde lessen aangerekend worden.

Als je betrokken bent bij WISPER (of dat nu is door onze website te gebruiken, ons te volgen op social media, onze post te krijgen of deel te nemen aan onze cursussen) dan betekent dat dat je bepaalde persoonlijke gegevens aan ons toevertrouwt. De veiligheid daarvan nemen we serieus. In onze privacyverklaring lees je daar alles over.

Hier vind je onze meest recente brochures:

MAGAZINE WISPERpro 2018-2019
MAGAZINE NAJAAR EN LUX 2018
MAGAZINE VOORJAAR 2019

Liever een gedrukt exemplaar doorbladeren? U heeft het maar te vragen.

1. QUESTIONS ABOUT ENROLMENT

When do the courses become available online?

  • 15th of March: Summer weeks in Ghent and Leuven (July)
  • 1st of May: the LUX and PRO trainings
  • 1st of July: Autumn courses (September to December)
  • 1st of December: Spring courses (January to June)
  • 15th of December: Summer courses abroad (July - August)

How can I enrol?

At the top of every course page you’ll find a button for enrolment. Via this button you will be redirected to an application form, under the course description. Sometimes, you have to enrol via the website of a partner organisation, for that you will find a similar button at the top of the page ‘enrolment (extern)’. You will then be redirected to our partner’s website.

If you would like to enrol for several courses, please fill in a separate application form for each course.

Tips:

  1. Filling in application forms for future courses will be easier if you accept the cookies in your browse settings at the time of your first enrolment.

  2. Under the button for registration you will find links to our Facebook, Twitter, Google+ and email. Via these buttons you can let everyone know which courses you will be following or recommend a course to a friend.

The course starts tomorrow. Is it still possible to enrol?

Online registration for a course is possible until the day a course starts. However, if you enrol 2 days before the start of a course, please give us a call as well. (016 25 16 21 for courses in Leuven or 09 229 21 72 for courses in Ghent or Antwerp)

How do I know if my registration was succesful?

Processing your online registration normally takes 2 working days (a little longer during holidays or at the launch of a new course season). Once your registration is processed, WISPER sends you a confirmation e-mail with the payment information. 

What if the course is full?

If the course is full this will be mentioned on the website. However, you can still enrol and you will be placed on the waiting list. If any other participant cancels his/her registration or does not pay on time, we will contact you. This can happens even at the last minute, until the day a course starts.

Are there any discounts? What are the paying methods?

As from 2019, WISPER has a renewed pricing policy! When subscribing online, you can choose yourself which price applies to you. 

/ Do you feel like earning some extra karma points? Choose the better world price: you pay a little extra and help make WISPER courses affordable for everyone

/ The standard price covers the costs of your course (material, teacher, location). Nothing less, nothing more.

/ Do you have trouble making ends meet? Than you can choose the reduced price

/ Citizens of Gent and Leuven with a low income get a 80% discount with their UiTPAS. More information: www.uitingent.be/uitpas en www.uitinleuven.be/uitpas

Do you have other questions about payment? Feel free to ask Sophie (Gent/Antwerpen) and Saskia (Leuven)!

What if I don't receive the e-mails from WISPER?

In case you don't receive our e-mails, it could be due to following reason(s):

  • Your inbox is full
  • Your email address has become inactive
  • The WISPER email arrived in your SPAM folder

What can you do about it? Call us and we will send you the email again. 

2. PRACTICAL QUESTIONS: WHO, WHERE AND WHEN?

Where can I find all practical information about my course?

About 10 days prior to the start of the course you will receive a participation letter with all the practical information for your course (teacher, place, material … ). By default this letter will be sent to your email address. Therefore make sure that you always provide a valid email address and check your inbox before the course starts. If you do want to receive the practical information  by post, you will have to mention this explicitly.

Am I covered by insurance?

You will be insured for incidents and civil liabilities during all course activities led by a WISPER employee. You will not be insured by WISPER for the traveling part from and towards the course, neither for the outdoor activities organized by the course participants themselves.

Are there carpooling possibilities?

On our forum, you can meet fellow participants looking to carpool. This is a public forum but you have to register first before you can post. Please note that WISPER offers this forum as a way to facilitate carpooling but not as a guarantee: the efficiency depends on the number of drivers willing to take passengers with them. 

Where do the courses take place?

On the course pages on our website, you can find detailed information (address, travel directions, practical information) about the course location. 

Sometimes the sessions of a course takes place at different locations. Make sure to check the list of all the sessions on the course page: below each course date, you will find the exact location. 

3. QUESTIONS ABOUT PRIVACY, PAYMENT AND CANCELLATIONS

For questions about privacy, payment and cancellations, please check our Terms and Conditions.

Do not hesitate to contact us if something is not clear!